Jaki jest koszt obsługi terminala płatniczego w sklepie?

Płatności bezgotówkowe to już nie rzadkość, lecz coraz częściej standard i to nawet w niewielkich sklepach. Wpływ na to ma upowszechnienie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Operatorzy kuszą coraz lepszymi ofertami, a konkurencja nie śpi. Zamiast czekać, aż klienci wybiorą inne usługi, coraz więcej przedsiębiorców inwestuje w terminale POS. By jednak na takim rozwiązaniu zyskać, wyboru trzeba dokonać z głową.

Jakie są typowe kruczki w umowach?

Na dobry początek warto wiedzieć, że terminale POS oferuje dziś wielu operatorów. Ich oferty są do siebie podobne, ale jednak różnią się szczegółami, które dla przedsiębiorców mogą okazać się kluczowe. Co z tego, jeśli terminale POS można otrzymać za symboliczną kwotę, jeśli wysokie są prowizje i płacony miesięcznie abonament, nie mówiąc o innych kosztach, o których drobnym drukiem wspomina się w umowie i aneksach?

Niska prowizja, ale…

Najbardziej powszechnym zabiegiem marketingowym stosowanym przez niektórych operatorów są prowizje. Terminale POS przy każdej transakcji naliczają niewielki procent dla operatora. Ale czasami, jeśli ten procent jest niski, to pojawia się dodatkowa opłata groszowa. Minimalna, ale jednak w myśli zasady ziarnko do ziarnka, może zebrać się z niej przyzwoita kwota, wyższa niż samo oprocentowanie. Warto o tym pamiętać i rozważnie podpisywać umowy na terminale płatnicze.

Inne dodatkowe koszty to z kolei raportowanie, drukowanie faktur, paragonów, wydanie PIN-u czy nawet karty sieciowej, w której wyposaża się nowoczesne terminale POS. Nierzadko za dodatkową opłatą zyskuje się dostęp do danych i transakcji przez internet, a operator może sobie zażyczyć dodatkowej kwoty za przechowywanie danych. Niby opłaty nie są wysokie, ale po zsumowaniu mogą znacznie podwyższyć koszty korzystania z terminali.

Man giving bank card to waiter

Czy czas realizacji przelewów ma znaczenie?

Innym i to niestety dość powszechnym kruczkiem w umowach na terminale POS jest zapis dotyczący wykonywania przelewów. Niewprawne oko może nie zwrócić na to uwagi, ale jednak to bardzo istotna kwestia. Niektórzy operatorzy przelewy realizują od razu. Nie brakuje jednak i takich, którzy na przelew każą czekać tydzień czy nawet miesiąc. O ile w przypadku dużych sklepów czy firm nie jest to aż tak uciążliwe, to dla małych przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze pewnej pozycji na rynku, takie zaburzenie płynności finansowej może okazać się zabójcze. W każdym wypadku jest jednak niekorzystne. Pieniądze z transakcji realizowanych przez terminale POS powinny możliwie najszybciej wpływać na konto przedsiębiorcy i zarabiać.

Jak wybrać najlepszą ofertę dla siebie?

Nie ma perfekcyjnej oferty na terminale płatnicze, która dla wszystkich będzie równie dobra. Decydując się na terminale POS do sklepu koniecznie trzeba zastanowić się, ile transakcji będzie realizowanych i czy koszty wdrożenia nie będą większe, niż zyski. Ostatecznie terminale POS w sklepach czy firmach usługowych wymagają nie tylko instalacji, ale i przeszkolenia pracowników, posiadania telefonu czy łącza internetowego i ciągłego wsparcia technicznego.